Login/Opret dig Din kurv
 

Produktet er tilføjet til din kurv.

Total produkter (eksl. moms)
Levering (eksl. moms) Gratis!
I alt (eksl. moms)
Forsæt indkøb Forsæt til betaling
Forside > Kurser

Kurser

Kurser

Nøgleordet i Hippominis kursusaktiviteter er praksisnær kompetenceudvikling.
Her kan I se nogle af de workshops, som vi kan tilbyde. Har I noget andet i tankerne, så giv os et kald på 33163317
eller skriv til hello@hippomini.dk – så finder vi en løsning, der passer til jer.

GBL1

GAMEBASED LEARNING

Lær spildesign ved at hacke fysiske lege

Hvad er et spil for noget? Og hvordan designer man sit eget? Mange tror at spildesign kræver en computer, men i denne workshop tager vi udgangspunkt i fysiske spil og lege, som eleverne kender. Derefter ”hacker” vi spillenes regler og ser hvordan det ændrer oplevelsen.

På denne workshop lærer du:

  • at bruge fysisk leg som udgangspunkt for innovation
  • at arbejde med idéudvikling og prototyper
  • at foretage spiltests og bruge feedback i designprocessen
  • at identificere spilmekanikker og tegne dem som loops

Målsætning: Du lærer om de elementer, som et spilsystem består af, og du får inspiration til spil og lege, som let kan hackes af eleverne.

Målgruppe: Lærere, pædagoger

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 2 timer

Max. deltagere:

Pris: 3.600,-

NB: Medbring egen iPad

GBL3

GAMEBASED LEARNING

Design dine egne analoge spil

Uanset om man vil opfinde et brætspil, kortspil eller en ny sportsgren, kan man komme langt med simple materialer og de rigtige værktøjer. I den dynamiske og tværfaglige designproces træner eleverne deres kollaborative evner, og benspænd sætter gang i fantasien.

På denne workshop lærer du:

  • at identificere hvad et spil består af og ”skrue på knapperne”
  • at bruge hacking og protostorming til at udvikle idéer
  • at arbejde iterativt, styret af testning og feedback
  • at bruge hobby- og husholdningsartikler som materialer

Målsætning: Du lærer at udvikle spil idéer, prototype og teste dem, og du får redskaber til at tage spillet fra prototype til færdigt produkt.

Målgruppe: Lærere, pædagoger

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere:

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen computer

DP2

DIDAKTIK OG PÆDAGOGIK

Træn kommunikation med The Empathy Toy

The Empathy Toy er et legetøj, der kan bruges til at træne kommunikation og empati. De særlige træklodser kan kombineres på et utal af måder og genkendes i blinde. Øvelsen er nu at overlevere komplekse instrukser til hinanden, når man ikke kan se eller mærke det, den anden laver.

På denne workshop lærer du:

  • at bruge The Empathy Toy som centrum i en række spil og lege
  • at træne elevernes kommunikationsevner på en sjov måde
  • at reflektere med eleverne og drage paralleller til gruppearbejde
  • at bruge The Empathy Toy til at forebygge misforståelser og konflikter

Målsætning: Du får redskaber til at styrke kommunikationen, både fra elev til elev, lærer til elev og lærer til lærer.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 2 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 3.600,-

 

MA2

MAKER-TEKNOLOGIER

3D-print dine egne modeller

En 3D-printer kan bruges til at fremstille præcise og detaljerede modeller. Man kan finde mange færdige modeller på nettet, men der er langt mere læring i at bygge sin egen digitale model og sende den til print. Med det brugervenlige TinkerCAD, kan alle være med.

På denne workshop lærer du:

  • at oprette en bruger i TinkerCAD og bygge din første 3D-model
  • at klargøre din model til print på en Ultimaker 3D-printer
  • at skifte materiale og vedligeholde 3D-printeren
  • at bruge 3D-printeren som prototypeværktøj

Målsætning: Du bliver fortrolig med processen fra idé til færdigt 3D-print, og du lærer hvad 3D-print kan bruges til.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen computer

MA4

MAKER-TEKNOLOGIER

Byg interaktive projekter med musik og lyde

Med Bare Conductive kan man male interaktive billeder. Man maler med elektrisk ledende maling, og når man tilslutter den medfølgende minicomputer, forvandles hele tegningen til en touch-overflade. Når man rører ved en del af tegningen, afspiller minicomputeren en selvvalgt lydfil.

På denne workshop lærer du:

  • at male med den ledende maling og lave dine egne stencils
  • at slutte den ledende tegning til mini-computeren Touch Board
  • at optage lyde, ændre filformatet og få dem over på minicomputeren
  • at bruge Bare Conductive i forskellige faglige sammenhænge

Målsætning: Du lærer at bruge Bare Conductive som redskab i designprocesser, billedkunst, musik og sprogfag.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen computer

 

MA6

MAKER-TEKNOLOGIER

Byg og lær med Fichertechnik

Fischertechnik er byggesæt, der kan bruges til at bygge komplekse og bevægelige modeller. Uanset om man bygger en kuglebane, karrusel eller racerbil, lærer man om konstruktion, bevægelse, vægt og balance, og med indbyggede motorer er mulighederne mange.

På denne workshop lærer du:

  • at arbejde hands on med STEAM på mellemtrinnet og i udskolingen
  • at anvende didaktik og arbejdsmetoder, der understøtter Fischer-Technik
  • at udvikle naturvidenskabelige eksperimenter med Fischer-Technik
  • at bruge forskellige tema-sæt fra Fischer-Technik

Målsætning: Du får prøvet at bygge med Fischer-Technik og får inspiration til at bruge det i undervisningsforløb.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen computer

 

ME2

MEDIE-TEKNOLOGIER

Brug iPad’en som animationsstudie

Animation gør det muligt at arbejde kreativt og produktionsorienteret med afsæt i børnenes egen fantasi. Alle børn tegner og leger med legetøj, og med den rigtige teknik kan både tegninger, dukker og dinosaurer vækkes til live. Her arbejder vi primært med stop motion.

På denne workshop lærer du:

  • at bruge iPad sammen med animationsstativet COBO
  • at animere stop motion i stil med Cirkeline
  • at bruge objekter fra naturen og legetøjsæsken til animation
  • at lægge den færdige film på Youtube eller Skoletube

Målsætning: Du lærer at bruge iPad’en til at lave stop motion-film og udvikler dine egne animationsaktiviteter.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen iPad

KO2

KODE-TEKNOLOGIER

Lær at kode med hænderne

Programmering er en evne, man kan lære gennem kreativ leg, og med nye teknologier det mere håndgribeligt end nogensinde før. Selv indskolingsbørn kan bygge deres egne programmer ved at sammensætte klodser og tegne, og med lidt voksenstyring kan de nå langt.

På denne workshop lærer du:

  • at bruge de elektroniske byggeklodser LittleBits
  • at tegne baner og farvekoder, som kan styre robotten Ozobot
  • at bruge Osmo Coding, en kombination af en app og fysiske byggeklodser
  • at skabe naturlig progression i elevernes læringsproces

Målsætning: Du får afprøvet forskellige typer børnevenlig programmering, hvor der er fokus på det taktile.

Målgruppe: Lærere i indskolingen

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen iPad

KO4

KODE-TEKNOLOGIER

Opfind med Arduino og elektronik

En Arduino er en computer på størrelse med et kreditkort. Når Arduinoen sættes sammen med sensorer, motorer, LED-lys og andre komponenter, kan man bygge nærmest hvad som helst. Med Arduino lærer eleverne at bygge elektriske kredsløb, som de selv kan programmere.

På denne workshop lærer du:

  • at bygge et elektrisk kredsløb med modstande og kontakter
  • at arbejde med inputs og outputs og skrive simple programmer
  • at godkende og overføre dit program fra PC’en til Arduinoen
  • at bruge Arduino til at arbejde med STEAM i udskolingen

Målsætning: Du får bygget et elektronisk projekt, der inddrager både programmering og konstruktion.

Målgruppe: Lærere i udskolingen

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen computer

GBL2

GAMEBASED LEARNING

Lær at udvikle digitale spil i Scratch

Digital spiludvikling er en sjov læringsramme, hvor man kan arbejde med både programmering, historiefortælling, grafisk design og lyd. På online-platformen Scratch kan eleverne bygge deres egne computerspil, som de selv koder med brugervenlig blokprogrammering.

På denne workshop lærer du:

  • at bruge hacking og protostorming til at udvikle idéer
  • at gå fra papir-prototype til digitalt spil
  • at gøre dit spil interaktivt med blokprogrammering
  • at arbejde iterativt, styret af testning og feedback

Målsætning: Du lærer at udvikle spilidéer, prototype og teste dem, og du bliver fortrolig med grundlæggende blokprogrammering.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen computer

DP1

DIDAKTIK OG PÆDAGOGIK

Designtænkning som læringsramme

Design handler om at udvikle og formgive ting, som andre skal kunne bruge. Der skal både tænkes på funktion og æstetik, og i den cirkulære designproces får eleverne trænet evner som kollaboration og kommunikation – både i samarbejde med gruppekammerater og med testere.

På denne workshop lærer du:

  • at guide elever igennem en designproces, hvor deres idé er i centrum
  • at komme hurtigere fra abstrakte idéer til konkrete prototyper
  • at arbejde med roller, testning, feedback og post mortems
  • at koble design-tænkning med pædagogik og psykologi

Målsætning: Du får konkrete redskaber til at arbejde med designprojekter, hvor du støtter eleverne i at realisere deres egne idéer.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 3 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 4.800,-

 

MA1

MAKER-TEKNOLOGIER

Få mest muligt ud af dit makerspace

I et makerspace kan elever arbejde produktionsorienteret og multimodalt, så mange af det 21. århundredes kompetencer sættes i spil. I denne workshop bliver i sat godt gang, får teknologierne i hænderne og bygger et projekt, der kombinerer forskellige teknologier og materialer.

På denne workshop lærer du:

  • at kombinere traditionelle håndværk med digitale redskaber
  • at bruge en 3D-printer og lasercutter til det, de er bedst til
  • at være facilitator frem for at være instruktør
  • at arbejde iterativt med prototyper og feedback

Målsætning: Du får overblik over makerspacets teknologier og kommer selv igennem en tværfaglig designproces.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen computer

MA3

MAKER-TEKNOLOGIER

Gør din tegning klar til laserskæring

En lasercutter kan skære og gravere præcist i et væld af materialer: Alt fra tekstiler til karton, pap, træ og akryl. Næsten hvad som helst, der er fladt! Udgangspunktet for skæringen er en digital tegning. I denne workshop lærer i at lave tegninger egnet til laserskæring.

På denne workshop lærer du:

  • at kende forskel på bitmap-billeder og vektor-billeder
  • at lave simple tegninger i Adobe Illustrator
  • at importere dine tegninger i lasercutterens software
  • at indstille lasercutteren rigtigt, skifte materiale, skære og gravere

Målsætning: Du bliver fortrolig med processen fra idé til færdigt laserskåret produkt og opnår materialekendskab.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen computer med Adobe Illustrator (evt. gratis prøveversion)

MA5

MAKER-TEKNOLOGIER

Gør verden til dit keyboard med Makey Makey

Har du nogensinde drømt om at bygge et banan-klaver eller spille Super Mario på et joystick bygget af modellervoks? Med MaKey MaKey er det muligt! Et væld af objekter kan bruges til at styre computeren, bare de kan lede strøm. Det kommer der masser af sjov og læring ud af.

På denne workshop lærer du:

  • at arbejde med elektriske kredsløb på nye måder
  • at bygge alternative tastaturer af dagligdags materialer
  • at bruge MaKey MaKey i både naturvidenskabelige og kunstneriske fag
  • at arbejde konkret med interaktionsdesign og Internet of Things

Målsætning: Du lærer hvordan en MaKey MaKey virker og får masser af idéer til hvordan den kan anvendes.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen computer

ME1

MEDIE-TEKNOLOGIER

Brug iPad’en til filmproduktion

Mange skoler og institutioner har iPads, men oplever at de ikke bliver brugt kreativt. I denne workshop bliver jeres iPads opgraderet med zoom-linser, stativer og gode mikrofoner, og I lærer at optage film og lyd. Efterfølgende klippes og redigeres filmen i iMovie.

På denne workshop lærer du:

  • at bruge Makayama Studio sammen med iPad at lave simple tegninger i Illustrator
  • at bruge filmmediet i en læringskontekst
  • at klippe og redigere film i iMovie
  • at lægge den færdige film på Youtube eller Skoletube

Målsætning: Du lærer at bruge iPad’en til medieproduktion og lærer om rollefordeling og filmiske virkemidler.

Målgruppe: Lærere

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen iPad

KO1

KODE-TEKNOLOGIER

Lær at kode uden skærm

Når vi snakker kodning, tænker de fleste på en computer, men nye læringsteknologier gør det muligt at kode helt uden skærme. Eksempelvis kan trærobotten Cubetto kodes ved at sætte klodser sammen, og robotten Bee-Bot programmeres ved at man trykker på dens knapper.

På denne workshop lærer du:

  • at programmere Cubetto, Bee-Bot og/eller Blue-Bot og bruge filmmediet
  • at understøtte børnenes teknologiske leg og eksperimenter
  • at bygge baner til robotterne med forhåndenværende materialer
  • at lave aktiviteter, der understøtter pædagogiske læreplaner

Målsætning: Du får overblik over forskellige typer skærmfri programmering og får inspiration til kodeaktiviteter.

Målgruppe: Lærere i indskolingen, Pædagoger

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

 

KO3

KODE-TEKNOLOGIER

Leg med robotter og blokprogrammering

Blokprogrammering gør programmering visuelt, overskueligt og intuitivt, og med robotter bliver ens kode forvandlet til bevægelser, lys og lyd. At koden øjeblikkeligt omsættes til handling i den fysiske verden gør det let at arbejde eksperimenterende, fra det simple til det komplekse.

På denne workshop lærer du:

  • at skabe programmer med blokprogrammering
  • at kode robotter som Dash and Dot, Ozobot og QuirkBot
  • at arbejde med blokprogrammering på tværs af platforme
  • at udvikle sjove og spændende læringsaktiviteter

Målsætning: Du får afprøvet forskellige typer blokprogrammering og får konkrete aktivitetsforslag med hjem.

Målgruppe: Lærere på mellemtrin

Forudsætninger: Ingen

Varighed: 4 timer

Max. deltagere: 12

Pris: 5.800,-

NB: Medbring egen computer og iPad