Ringkøbing-Skjern tror på makerspaces

De to teknologientusiaster, René Bremer Sinkbæk og Mads Krogsgaard, har startet et ambitiøst projekt i Ringkøbing-Skjern kommune. Idéen er at udstyre kommunen med Makerspaces, som er et kreativt værksted, hvor man kan realisere sine idéer med teknikker som 3D-print, træsløjd, lodning og programmering.

Nyt look, nye teknologier, samme flodhest!

Læringsteknologier vinder hurtigt indpas i dagtilbud og skoler. Trendsættere og forskere har i det seneste år udpeget makerspaces som den helt store fornyelse i skoleverdenen. Etableringen af kreative, teknologiske læringsmiljøer synes at være i gang alle vegne. Vi vil som altid være på forkant med udviklingen.

Innovation i Gladsaxe med Fremtidens Skole

Fantasien fik frit løb på bagsværd skole da Gladsaxe kommune sammen med hippomini gennemførte et fire ugers pilotprojekt i efteråret 2016, hvor den normale klasseundervisning gjorde plads for digitale læringsmiljøer.

Skolens læringsmiljøer skal understøtte fremtidens læring

Fra Future Classroom Lab´s læringszoner til FabLab@SCHOOL projektets digitale produktionsværksteder i det jyske, ekperimenteres der i professionen med, hvordan nye former for indretning påvirker den læring, som finder sted. Fælles er, at nye læringsmiljøer understøtter nye læringsstile og strategier, hvor kreativitet, kollaboration, interaktion, selvevaluering og kritisk problemløsning stimuleres og spiller en væsentlig rolle. 

Fremtidens klasseværelse

I Future Classroom Lab, fremtidens klasseværelse, er teknologi rigtig meget mere end den blanke glasflade, de fleste elever forbinder med teknologi.

Hos SAM Labs går leg og læring hånd i hånd

SAM Labs’ prisvindende elektroniske kits gør STEM (Science Tecnology, Engineering & Math) til en leg. Direktør og grundlægger af SAM Labs, Joachim Horn, har altid fokuseret på at vække nysgerrigheden og kreativiteten hos børn i alle aldre.

Fablab på Kirkebakkeskolen

En del skoler i Vejle, Silkeborg og Århus Kommune har været med i forskningsprojekt fablab@school.dk som er et samarbejde mellem de 3 kommuner og Aarhus Universitet. Projektet har kørt i et par år, og helt overordnet har forskningen bekræftet at der er meget læring at hente i FabLabs/MakerSpaces. Kirkebakkeskolen åbnede således i november deres nye FabLab, som er inspireret af fablab@school.dk.

Makerspace på pædagogisk center i Kolding Kommune

Kolding Kommunes nye Makerspace slår dørene op for alle skolebørn, som fremover får lov til at fordybe sig i teknologi. Det nye kreative læringsrum skal give eleverne mulighed for at lære om innovation og entreprenørskab, og sætte eleverne i stand til at entreprenante kompetencer – en afgørende forudsætning for at kunne begå sig i det 21. århundrede.