Reportage: Børn, innovation og kreativitet på Reffen

Skaberlyst i fokus. Da vi besøger sommerskolen mandag eftermiddag, står solen højt. Igennem et åbent vindue i en rød container kan vi høre en masse børn fulde af energi. Inde i containeren har børnene i løbet af dagen brainstormet over, hvilken virksomhed de vil skabe.

Innovation i Gladsaxe med Fremtidens Skole

Fantasien fik frit løb på bagsværd skole da Gladsaxe kommune sammen med hippomini gennemførte et fire ugers pilotprojekt i efteråret 2016, hvor den normale klasseundervisning gjorde plads for digitale læringsmiljøer.

Skolens læringsmiljøer skal understøtte fremtidens læring

Fra Future Classroom Lab´s læringszoner til FabLab@SCHOOL projektets digitale produktionsværksteder i det jyske, ekperimenteres der i professionen med, hvordan nye former for indretning påvirker den læring, som finder sted. Fælles er, at nye læringsmiljøer understøtter nye læringsstile og strategier, hvor kreativitet, kollaboration, interaktion, selvevaluering og kritisk problemløsning stimuleres og spiller en væsentlig rolle. 

Fremtidens klasseværelse

I Future Classroom Lab, fremtidens klasseværelse, er teknologi rigtig meget mere end den blanke glasflade, de fleste elever forbinder med teknologi.

Fablab på Kirkebakkeskolen

En del skoler i Vejle, Silkeborg og Århus Kommune har været med i forskningsprojekt fablab@school.dk som er et samarbejde mellem de 3 kommuner og Aarhus Universitet. Projektet har kørt i et par år, og helt overordnet har forskningen bekræftet at der er meget læring at hente i FabLabs/MakerSpaces. Kirkebakkeskolen åbnede således i november deres nye FabLab, som er inspireret af fablab@school.dk.

Digital innovation og kreativitet i folkeskolen

Børns evne til teknologisk tænkning er en afgørende kompetence i det 21. århundrede, og ved at bruge 3D teknologier i undervisningen får eleverne mulighed for at prøve kræfter med en af tidens helt afgørende teknologier. Derfor anskaffer Faxe Kommune 3D printere og 3D scannere til alle afdelinger på kommunens skoler.

Makerspace på pædagogisk center i Kolding Kommune

Kolding Kommunes nye Makerspace slår dørene op for alle skolebørn, som fremover får lov til at fordybe sig i teknologi. Det nye kreative læringsrum skal give eleverne mulighed for at lære om innovation og entreprenørskab, og sætte eleverne i stand til at entreprenante kompetencer – en afgørende forudsætning for at kunne begå sig i det 21. århundrede.

Historien bag hippomini og digitale læringsmidler

Det er vores kunder i HardwareHippo, der har skabt Hippomini. Vores erfaring med salg til offentlige kunder går helt tilbage til 2001, hvor Frederik Bentler startede sit samarbejde med Pædagogisk IT i Københavns Kommune, og siden da er der kommet mange andre offentlige kunder til. I dag forsøger alle kommuner at integrere IT og digitale læringsmidler helt ned til børnehaveklassen, men flere og flere ønsker også at forberede institutionsbørnene på deres skolestart.