Praktik

Praktik

MikkelPraktik uge 43 Hippomini

Intro

Jeg hedder Mikkel Sloth Olesen og jeg er en dreng på 14 år. Jeg har været så heldig at få lov til at komme i praktik hos Hippomini i uge 43. Jeg har fået lov til at teste/lege med nogle forskellige produkter igennem ugen, så jeg har skrevet lidt om dem i min “Dagbog”.

Dag 1 (Mandag d. 26-10-21)

I dag da Emil og jeg var nået frem til kontoret fik jeg hilst på Ole, Bettina og Maria. Vi havde været ude og levere nogle borde, på en skole i Herlev. Jeg fik sat mig tilrette og var klar til at teste et produkt, da vi så fandt af at det skulle oplades. Så vi fik idéen at imens vi ventede på at det blev opladt, så kunne vi teste et andet produkt der hedder iRobot Root.

RootiRobot Root er en lille robot som man enten kan ligge på et bord, med det medfølgende stykke tegne materiale, eller hænge fast på et whiteboard, ved hjælp af dets magneter. Vi valgte at hænge den på whiteboardet, men først skulle vi downloadede app’en  iRobot coding. Root robotten har også farve sensorer og touch sensorer, så man for eksempel kunne lave en racerbane med en farve den ikke må køre over, og starte den ved at røre på dens bumpers. Det åbner en masse kreative muligheder for at lege med den. Vi så så nogle af manualerne og gjorde klar til at gå i gang med at eksperimentere.

Level 2

Før vi kom i gang spiste vi lige noget frokost, hvor jeg også fik hilst på vores chef, Frederik.  Da vi havde spist gik vi ind og legede lidt rundt med robotten og fik den til at gøre forskellige ting, såsom at få den til at tegne en trekant eller en cirkel. Vi prøvede at gå over til det lidt mere avancerede level 2, hvor vi prøvede at lave en cirkel og få den til at sige “Hello”, men vi var ikke helt lige så gode til det.

Da vi var færdige gik mig og Emil hen og tog nogle billeder af den og derefter gik vi hjem og holdt fri. Fra 1-10 ville jeg nok give Root robotten en 9/10, fordi den virker som den skal, og er et meget sjovt og lærende stykke legetøj.

Root_kode

Eksempel på level to kode.

Dag 2 (Tirsdag d. 27-10-21)

I dag da jeg var mødt op og fik lagt mine ting på plads, gik Emil og jeg hen til det vi rigtigt skulle have testet. Det er et produkt der hedder Matatalab coding. 

Matatalab
Eksempel på kode i Matatalab

Matatalab coding er et sjovt spil som der går ud på at man skal sætte en bane op på et kort, med 16 landskabs billeder (4*4), hvor man for eksempel kan starte på et billede af en ørken, og skal slutte på et billede af en gletcher. Man kan så sætte en masse forhindringer op. På den anden plade skal man sætte nogle brikker med pile eller funktioner, ned foran en kontrol robot, som så rykker den anden robot nede på kortet den vej pilene siger. Det er nemmest hvis man følger de små bøger (1, 2 og 3) der følger med, fordi det er vist hvor forhindringerne skal sættes hen på kortet, og fordi der er billeder af løsningerne på bagsiden af hvert level.

Matatalab
Matatalab robot plade og brikker

Mere udfordrende

Vi startede så med bog nummer 3, fordi de andre bøger var til de lidt mindre målgrupper og fandt meget hurtigt ud af hvordan det virkede, indtil vi så kom til funktionerne. Vi havde meget svært ved udvidelserne, og sad og fumlede med det i et godt stykke tid indtil vi fandt nogenlunde ud af det, men stadig ikke helt. Den del vi testede i dag, ville jeg give en 8/10, fordi det er et sjovt legetøj der bliver mere og mere udfordrende, som man jo for eksempel kan bruge til en familie leg eller lignende, men der er stadig nogle bitte små ting der kunne være bedre.

Vi hentede os så noget frokost ved 12- tiden, og satte os ud i køkkenet og spiste. Efter det satte jeg mig ind og lavede noget skrive arbejde i nogle timer, og derefter holde jeg fri.

Dag 3 (Onsdag d. 28-10-21)

I dag da jeg var mødt op lidt for sent kom Emil og jeg i gang med det samme, med at teste sensor add-on’et til Matatalab. Vi havde meget svært ved at få alle delene tilsluttet, til et punkt hvor vi så en video med hjælp, som også fik det hele til at virke.

Vi prøvede så at se hvad alle brikkerne der følger med til sensor add on’et gør, og fandt nogenlunde ud af dem. Der var nogle få ting der ikke virkede såsom mørke sensoren,  eller også var det os der ikke kunne finde ud af det. Vi prøvede at køre den igennem en lille tunnel ligesom i hjælpe videoen, men det så ikke ud til at virke.

Selvom mørke sensoren ikke virkede, var der stadig mange gode ting der virkede, som for eksempel lyd sensoren når vi klappede, eller farve sensoren når vi satte et rødt papir ned ved siden af den. Den gjorde ikke helt som forventet på grund af nogle ting, såsom brikker på manualen der ikke følger med og mørke sensoren der ikke virkede. Jeg ville give sensor add-on’et en 5-10 fordi der var et par ting der ikke lige var i orden, men stadig et rimelig fint produkt.

Add-ons til Matatalab

Der følger også en masse andre add-ons med til Matatalab som vi ikke fik kigget så meget på, såsom som friends add-on’et der tillader at putte kostumer på din robot. Der er også Musician add-on’et der giver nogle brikker med forskellige toner, og to flere add-ons der hedder artist add-on og animation add-on. Det er godt at der følger så mange add-on’s med til Matatalab, fordi det giver så mange muligheder.

Jeg giver produktet med alle add-ons en 6/10 på grund af de mange forskellige ting. Det trækker dog ned med de problemer der var med for eksempel at tilslutte de forskellige ting.

Efter vi havde testet det lavede jeg noget skrivearbejde i nogle timer og holdte der efter fri.

Dag 4 (Torsdag d. 29-10-21)

I dag skulle vi teste en ny ting. Navnet på produktet er Kitt, og det er en robot der kan optage video, lyd og billeder, og en masse andre ting. Der står på hjemmesiden som man kunne scanne med QR kode på forsiden af manualen at den primært skal bruges til at lære en masse ting til børn og forhøje deres daglige indlæring af sprog. Jeg læste mig også frem til at Kitt for det meste er til at have i et klasseværelse, hvor en lære for eksempel kan for-optage nogle opgaver til eleverne, som de så skal lave. (måske med den indbyggede timer funktion)

Den har lys sensorer, accelerometer og man kan endda stille tiden på den. Vi testede lidt rundt med video og lyd og så videre, men kunne ikke rigtig finde så meget ud af det i starten. Vi begyndte så at lære den mere og mere af kende med tiden, og fandt ud af hvordan de forskellige dele virkede.

Kitt test
Billeder fra testen – sidste billede er taget af Kitt.

Da vi fandt ud af det, tog vi nogle videoer for at se hvordan det så ud og lød. Vi prøvede også at sætte hånden ned foran lys sensoren, men så fandt vi ud af at man skal dække den helt til på toppen før den reagerer. Det var relativt nemt at lære Kitt at kende hvis man bare følger manualen trin for trin. Der var lige nogle punkter hvor vi blev lidt forvirrede men ellers er den meget fin, især til et klasseværelse.

jeg ville give Kitt robotten 7/10, fordi den har fine funktioner især til et klasseværelse hvor den er lavet til at skulle være.

Det sidste vi fik gjort i dag var at få taget nogle billeder og få lagt dem op på Emil’s computer.

Dag 5 (Fredag d. 30-10-21)(Sidste dag)

I dag da nåede frem skulle jeg ikke teste noget. I stedet for skulle jeg lægge denne her dagbog bog ud på  hjemmesiden og de social medier, og fin pudse den.

Det har været en meget sjov og også lidt udfordrende uge her ude hos Hippomini. Jeg synes selv at jeg har lært en hel masse ting, såsom hvordan det egentligt fungerer ude hos sådan et sted, og hvad der skal til for at sælge de produkter jeg nu testede, og det er også derfor jeg kom herud. Jeg har fået en masse nye oplevelser, og jeg har godt kunne lide at være herude.

 

Kunne du lide dette?

Del på facebook
Share on Facebook
Del på twitter
Share on Twitter
Del på linkedin
Share on Linkdin
Del på pinterest
Share on Pinterest
X