Piximakey – et mobilt animationsstudie skræddersyet til education

Piximakey – et mobilt animationsstudie skræddersyet til education

Stop motion-animation har taget de danske børnehaver og skoler med storm. Animation har et enormt læringspotentiale, både som et medie til at formidle viden og som en metode til at styrke børns samarbejdsevner og digitale dannelse. Hidtil har det krævet en stor dosis forberedelse og kreativt gåpåmod at komme i gang med stop motion, men nu er det lettere end nogensinde før.

Piximakey launcher i December 2021

Piximakey er et dansk udviklet mobilt animationsstudie, bestående af en trækuffert og en brugervenlig app. Trækufferten indeholder to forskellige stativer, to bagtæpper og fem dåser særlig modellervoks, der er perfekt til stop motion-figurer. Når man vil i gang med at lave sin film, forvandles kufferten med et snuptag til en scene, der kan befolkes med modellervoksfigurer, klippeklister, og avisudklip. Det tager få minutter at komme i gang, og når man er færdig med at animere, kan hele molevitten pakkes ned i kufferten – nemt, hurtigt og praktisk. Se produkterne her.

Piximakey Parts

Ubegrænset kreativitet på tværs af platforme

De medfølgende stativer understøtter både smartphones og tablets, og man kan filme både oppefra og forfra. Man bestemmer selv om man vil arbejde todimensionelt med papirfigurer a la Cirkeline eller tredimensionelt i stil med Pingu og Postmand Per. Piximakey har sin egen gratis app, der virker til både iOS og Android, så man er ikke begrænset til iPads.

Elever har mulighed for at bruge deres egne devices, uanset om det er iPhones eller Android-mobiler. Det giver fleksibilitet for underviseren og mulighed for at fortsætte stop motion-processen derhjemme. Når man først er blevet bidt af animation, er det nemlig svært at holde op, og den slags engagement skal opmuntres.

Man kan gratis downloade Piximakey-appen, der virker på de fleste nyere tablets og smartphones. Det giver bedst overblik over ens scene, når man arbejder på en tablet, men det er lykkedes at lave en app, der også fungerer fint på mobilens mindre skærm.

Lettilgængelig digital kreativitet

Sammenlignet med andre stop motion apps, fremstår Piximakey-appen meget simpel og overskuelig. Man behøver ikke at kunne læse for at navigere i appen, og de få knapper, der er synlige på skærmen, er dem der er relevante lige nu. Udviklerne bag Piximakey er erfarne spiludviklere og pædagoger, og det har præget appens design meget.

“Når man skal lære nogen noget, gælder det om at introducere få elementer ad gangen og bygge ovenpå, når den lærende er klar til næste skridt. I veldesignede computerspil har udviklerne sørget for en blød læringskurve, netop ved at følge det princip.”, forklarer Amanda Rasmussen, der er lead på Piximakeys digitale udvikling. Hun fortsætter: “Når man starter Piximakey-appen, skal man forholde sig til to ting: At tage billeder og afspille dem efter hinanden. Når man er blevet fortrolig med de to knapper, kan man eksperimentere med de næste værktøjer, f.eks. tempo og redigering. Når man er færdig med billedsiden, guides man til næste fase, hvor man lægger lyd på. Til slut kan man eksportere sin film med et klik.”

Piximakey App

Inspirerende indhold baner vejen

På sigt kommer der mere brugerrettet indhold i Piximakey-appen, såsom videoguides og værktøjer til idéudvikling og storytelling. Sideløbende udvikles der læringsressourcer specifik til dagtilbud og skoler, så man som pædagog eller lærer let kan koble animation til de emner eller læreplanstemaer, man arbejder med.

“Fra vores år i edtech-branchen ved vi at mange uddannelsesteknologier har en stejl læringskurve.” forklarer direktør Magdi el-Toukhy. “Der findes en masse spændende produkter, men skal de integreres i undervisningen, er man ofte afhængig af specialviden – eller ildsjæle, der har tid og lyst til at prøve sig frem. Vi ønsker at få alle med, og derfor udgiver vi en række øvelser og forløb, der virker “out of the box”, tilpasset alderstrin, fag og temaer”.

Det er ikke første gang at designstudiet bag Piximakey har udviklet læringsressourcer. Tilbage i 2018 udgav de den åbne læringsressource Spilværktøjskassen til at arbejde med spildesign i folkeskolen. Med korte inspirerende film og farvestrålende PDF’er blev designteori forklaret i børnehøjde, og hundredvis af lærere fik en indgang til at arbejde med spilbaseret læring på en ny måde.

Et vigtigt fællestræk mellem Spilværktøjskassens forløb og animationsforløb med Piximakey er at børn arbejder produktionsorienteret i grupper. For at skabe et spil – eller en film – skal mange forskellige kompetencer kombineres, og selv når man påtager sig forskellige roller, er der mange overlap. Kunstneriske ambitioner skal møde tekniske begrænsninger, og forskellige idéer skal smelte sammen, allerhelst før deadline. Det kan være svært og frustrerende – men processen er fantastisk træning i de kompetencer, der er brug for i fremtidens samfund.

Dansk filmpædagogik pakket ind i dansk design

Holdet bag Piximakey har rødder i dansk didaktik og filmpædagogik, og det kan mærkes, når man bruger produktet. Det har taget tre års udvikling at nå hertil, og det er tydeligt at de talrige prototyper, testsessioner og partnerskaber med skoler og dagtilbud har båret frugt.

“Vi gik ind i det her for at give børn et alternativ til passiv skærmtid, og vi lærte at animation kan meget mere. Når vi testede vores prototype, så vi børnehavebørn samarbejde kreativt, hvor det digitale blev et materiale på lige fod med modellervoksen.”, udtaler kreativ direktør Amanda Rasmussen. “Både treårige og teenagere bliver opslugt af stop motion, og fagligt stof kommer til live på en måde, det aldrig kunne i en Powerpoint. Hele viften af 21st century skills bliver trænet, og alle kan bidrage med noget – og så er det virkeligt sjovt!”

Piximakeys skabere er ikke ene om at være bidt af stop motion. De har gennem flere år været ivrige deltagere i animationspædagogiske fællesskaber som Filmpædagogisk Netværk hos DFI og Animated Learning, der er skabt i samarbejde mellem VIA og The Animation Workshop i Viborg.

“Vi havde en masse gode fornemmelser i forhold til at bruge stop motion pædagogisk, men det var en ren åbenbaring at møde så mange ildsjæle fra uddannelsessektoren, som bekræftede vores antagelser.”, fortæller Amanda. “Vi mødtes i øjenhøjde – lærere pædagoger, kreative konsulenter og forskere – og med workshops, pilotprojekter og vidensdeling, fik vi samling på de gode erfaringer. Piximakey er for mig essensen af de erfaringer, som blev samlet i de netværk.”

En Kickstartersucces flyver fra reden

Første oplag af Piximakey blev realiseret i starten af 2021 ved hjælp af crowdfunding på Kickstarter. Siden er der blevet optimeret på designet, materialerne og produktionen. Det er den spritnye forbedrede version af Piximakey, der nu er klar til at indtage skoler og børnehaver.

Siden Kickstarteren har Kasper Holt Hansen – iværksætteren bag MatematikFessor – valgt at investere i Piximakey. Kasper udtaler: “Jeg tror Piximakey vil kunne gøre sig rigtigt godt i den danske grundskole. Den vigtigste årsag til at jeg har valgt at kaste både kræfter og penge ind i det her spændende projekt er de uendeligt mange muligheder for læring, der åbnes op for, når digitale og analoge læringsprocesser mødes i hænderne på børn og voksne.”

Sjovt, sikkert og skræddersyet til skolens virkelighed

Piximakey er CE-godkendt fra tre år og op, så også helt små børn kan prøve afprøve rollen som animator, instruktør, scenograf eller skuespiller. Alle dele og materialer er nøje udvalgt og kvalitetstjekket, lige fra den lyse birkefiner til den specialfremstillede modellervoks. Hvis ed-tech skal overleve i en folkeskoleklasse, skal det kunne holde til lidt af hvert, og Piximakey er bygget til at kunne tåle nogle tæsk. Det er gennemtænkt design, der både er brugervenligt og langtidsholdbart.

 

Skal jeres dagtilbud eller skole i gang med Piximakey, kan du henvise dem til Piximakeys webshop eller her hos os som education-forhandler. Piximakey-sættene er på lager, både enkeltvis og i pakkeløsninger særligt rettet mod skoler og børnehaver.

 

Vil du prøve Piximakey-appen, kan den gratis downloades her:

Download_on_the_App_Store_Badge google-play-badge

Piximakey Education

Kunne du lide dette?

Del på facebook
Share on Facebook
Del på twitter
Share on Twitter
Del på linkedin
Share on Linkdin
Del på pinterest
Share on Pinterest
X