Hippomini på Maker’s Day 2015

Hippomini på Maker’s Day 2015

Maker’s Day

Hippomini deltog i Maker’s Day 2015, som fandt sted på Københavns Hovedbibliotek i fredags.
Hensigten med dagen var at samle alle kreative kræfter til en fælles udveksling af hvordan koblingen mellem teknologi, viden og kreativitet kan give os alle sammen nye muligheder i fremtiden.

Carl Christian Ebbesen, kultur- og fritidsborgmester, og ansvarlig for byens biblioteker, hyldede den innovative undervisning i sin åbningstale. Det var nogle intense timer med 14 foredrag, 8 workshops, 3 film og 18 makerprojekter, som tegnede et interessant billede af, hvordan makerkulturen beriger danske virksomheder, biblioteker, kulturinstitutioner, og ikke mindst den danske folkeskole.

Københavns Hovedbibliotek blev forvandlet til en legeplads med teknologi, hvor viden og kreativitet gik hånd i hånd. Eksperter og maker projekter kiggede ind i fremtiden, og gav deres bud på hvordan den teknologiske udvikling kan blive folkeeje. Hvordan københavnerne er kommet  i gang med at eksperimentere med nye teknologi, hvordan skoleeleverne kan bruge den i matematik- og danskundervisningen. Hvordan børnehavebørn kan bruge simpel programmering.

Ozobot

Makers Day 2015 bød på en række spændende oplæg, præsentationer og praktiske demonstrationer. Omkring 2.500 nysgerrige besøgende lagde vejen forbi Hovedbiblioteket og rigtig mange stoppede ved Hippominis stand, hvor Christian præsenterede den nye smarte robot Ozobot.

Ozobot kan programmeres ved hjælp af visuelle koder. Robotten følger linjer eller streger, og med en indbygget sensor kan Ozobot registrere farver. På den måde kan man programmere Ozobot via tegnede farvekombinationer. Man kan både bruge apps til at få robotten til at flytte, spille og danse sig gennem intuitive farvekode mønstre eller man kan tegne mønstrene og baner med tusser.  Både store og små legede med de små Ozobotter og der blev eksperimenteret med både med apps og tegninger.

Tingene bliver federe

”Man ved bare at tingene bliver federe, men man kan ikke forestille sig det før man har set dem”, sagde en ung kvinde om den lille robot, med begejstring og glimt i øjet. Selvom Ozobot er særligt velegnet til børn, men selv Nikolaj Sonne, journalist og tv-vært hos DR2 kunne heller ikke lade være at lege med Ozobot: ”Jeg har helt lyst til at tegne en stor bane”, sagde han og gik i gang med at programmere. De små robotter fulgte banerne Nikolaj tegnede og lavede de specifikke bevægelser, som er forbundet med hver af de farvekoder som han tegnede.

Rikke Toft Nørgård, adjunkt på center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Aarhus Universitet så også mange muligheder i at bruge Ozoboten i legende undervisning, changemaking og teknologilæring.

Digitale produkter til undervisningen

Vi er altid rigtige glade for, at vi kan introducere nye spændende, digitale produkter til undervisningen, og ikke kun til små og store børn, men også til voksne.

Robotterne tilbyder en række læringsgevinster, bl.a. at styrke evnen til innovation, og det handler også i høj grad om leg, eksperimenter og kreativitet. Og specielt for børn og unge med særlige behov giver robotterne gode muligheder for succesoplevelser.

På Maker’s day blev vi endnu en gang bekræftet i, at IT og leg handler om meget mere end produkter og gadgets. Det handler om IT med mening. Det vil sige, at lærere og pædagoger bruger teknologi i legen og undervisningen hvor den skaber værdi i form af øget læring og stimulation af børnenes færdigheder i de forskellige fag.

Hvis du vil høre mere om Ozobot kan du enten ringe til os på 33 16 33 17 eller blive inspireret her.

Kunne du lide dette?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest
X