Bee-bot og børn i ferieåben SFO
-
OPTIMUMM
Når der er ferieåbent i SFO’en, så er det ofte anderledes dage, der venter børnene i SFO’en. Flere af deres kammerater holder måske ferie, der er ture til forskellige spændende steder og måske endnu mere sjovt:
Der er masser af tid til at lege, når skolen holder helt lukket!
I uge 8 var der vinterferie hos SFO Sct. Jørgen. Vi havde nogle børn og voksne af sted på tur, men vi havde heldigvis også nogle unger tilbage i SFO’en, som var friske på en udfordring. Vi fandt Bee-botten frem og gav et par af børnene følgende udfordring:
“Hvad kan man bruge den her til?”
Forslagene var forskellige:
– Et søskendepar brugte en tidlig, stille morgen til at lave en forhindringsbane til Bee-botten med forskellige ting fra SFO’ens puderum.
– En anden dag samledes børn fra 0., 1. og 2. klasse sammen med mig for at lege med den.
– Vi fandt de aftagelige ’skjolde’ frem, og 4-5 børn brugte tid på at farve dem, så Bee-botten bl.a. fik et camouflage-skjold.
I SFO’en er der en lang gang, og her skulle Bee-botten stå sin prøve.
En vogn blev fabrikeret af karton og tape til den.
For kunne Bee-botten køre med påhæng?
Vognen fik hjul på og fik også en passager, i form af en bamse.
En af SFO’ens faste beboere (skægagamen, Kaya) prøvede også en tur, men den viste sig hurtigt at være for tung for chaufføren.
På gangen blev der igen opsat forhindringer af kurve, klodser og børnenes egne ben.
For hvor hurtigt kunne Bee-botten køre?
Lidt skuffede opdagede børnene hurtigt, at hurtig var den ikke ligefrem.
Hvad vi syntes…
Enkel og ligetil
Bee-botten er bestemt et anderledes stykke legetøj, og derfor høstede den meget øjeblikkelig opmærksomhed fra SFO-børnene.
Den er meget nem at betjene og var derfor ligetil for børnene at bruge.
Mangler udfordringer
Men når nyhedens interesse havde lagt sig, så viste Bee-botten sig at være for enkel for mange af børnene.
”Det er ærgerligt, at den ikke kan køre hurtigere,” fortalte en af drengene fra 2.klasse, som var en af dem, der havde brugt meget tid på at fabrikere vognen til Bee-botten.
Så som legetøj, passede den ikke så godt ind til vores aldersgruppe.
Mulige aktiviteter
Vi tænker, at Bee-botten passer bedre ind ift. mere rammebestemte aktiviteter, når det kommer til børn i SFO-alderen.
Fx kunne man arbejde med en forhindringsbane og så lade børnene måle, hvor langt skal Bee-botten køre ligeud, før den skal dreje?
Dermed arbejder man med tal og matematik på en anderledes, mere visuel og (måske) sjovere måde.
Så alt i alt, så er Bee-botten måske for enkel til SFO-børn, men kunne fungere godt til mindre børn eller som et sjovt tiltag i rammebestemte aktiviteter.